Czas jazdy kierowcy - ile przerw, po jakim czasie?
Dobowy czas jazdy kierowcy -ile przerw, odpoczynek, praca?
Kierowcy poruszający się po drogach publicznych mają obowiązek przestrzegania przepisów ruchu drogowego, które dotyczą nie tylko technicznych aspektów jazdy, ale także czasu prowadzenia pojazdu i odpoczynku kierowcy. Czas pracy kierowcy, korzystającego regularnie z tachografu jako narzędzia rejestrującego, jest określony przede wszystkim w Rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady nr 561/2006 oraz w Ustawie o czasie pracy kierowców z dnia 16 kwietnia 2004 r.
Ile powinien wynosić czas jazdy kierowcy?
Zgodnie ze wspomnianą Ustawą, praca kierowcy to nie tylko okres spędzony za kierownicą ale również inne czynności, które tenże wykonuje, a które związane są z przewozem drogowym, jak np:
- zarządzanie załadunkiem i rozładunkiem, wraz z nadzorowaniem tych procesów;
- asystowanie i dbanie o pasażerów podczas wsiadania i wysiadania;
- realizację zadań spedycyjnych;
- codzienną obsługę techniczną pojazdów oraz przyczep;
- dodatkowe zadania związane z realizacją obowiązków służbowych czy dbałością o bezpieczeństwo ludzi, pojazdu oraz przewożonego ładunku;
- dopełnianie wymaganych formalności biurokratycznych;
- dbałość o estetykę i czystość pojazdu.
Dodatkowo, jeżeli dobowy czas pracy kierowcy przekracza 6 godzin, pracodawca ma obowiązek uwzględnić 15-minutową przerwę jako część jego czasu pracy.
Jaki jest dobowy czas jazdy kierowcy?
Kierowcy świadczący usługi przewozowe dla określonego przedsiębiorstwa mogą pracować w standardowym systemie czasu pracy, który zakłada 8 godzin dziennie i średnio 40 godzin w ciągu pięciodniowego tygodnia. Istnieją także alternatywne systemy, takie jak zadaniowy czy przerywany. Jednak wiele firm preferuje równoważny system czasu pracy. Daje on możliwość wydłużenia doby pracy do 12 godzin, ale taki wydłużony czas jest kompensowany krótszą pracą w inne dni lub dodatkowymi dniami wolnymi. W praktyce oznacza to, że kierowca może pracować dłużej w pewne dni, mając za to więcej wolnego w inne. Dla kierowców zatrudnionych na umowę zlecenie kluczowe jest przestrzeganie wymogu odpoczynku w każdym 24-godzinnym okresie.
Doba pracownicza to nieprzerwany okres 24 godzin, który zaczyna się w momencie rozpoczęcia pracy przez kierowcę. Ustawodawca wyznacza tutaj limit dzienny czasu jazdy kierowcy na 9 godzin.
Istnieją jednak od tego pewne drobne wyjątki. Dwa razy w ciągu tygodnia, kierowca może ten czas wydłużyć.
Tygodniowy czas pracy kierowcy a odpoczynek tygodniowy
Czas pracy kierowcy nie ogranicza się jedynie do dniówki; istnieją również przepisy dotyczące maksymalnego tygodniowego czasu jazdy. Tygodniowy czas prowadzenia pojazdu wynosi maksymalnie 60 godzin.
Niemniej jednak, nie każdy tydzień może się charakteryzować takim obciążeniem, a nawet nie powinien!. W okresie rozliczeniowym, średnia tygodniowego czasu pracy, włączając godziny nadliczbowe, nie może przekraczać 48 godzin. Oznacza to, że jeśli kierowca w pewnym tygodniu pracuje intensywniej, w następnych musi skrócić swój czas pracy, aby nie przekroczyć ustalonego limitu.
Ile godzin dziennie pracownik może kierować pojazdem?
Czas aktywności kierowcy nigdy nie powinien wynosić jedenastu godzin. Kierowca według przepisów może spędzić za kierownicą maksymalnie dziewięć godzin w ciągu doby.
Dopełniając pewnych warunków można nieznacznie wydłużyć czas pracy do dziesięciu godzin w określone dni tygodnia. Należ tutaj pamiętać o tym, że nawet jadąc za kierownicą dziewięć godzin potrzebny będzie przynajmniej jeden postój. Kierowca powinien zatrzymać się na przerwę po przejechaniu w kabinie czterech godzin i trzydziestu minut. Jeśli kierowca będzie chciał przejechać w ciągu dnia dziesięć godzin, to wówczas należy wykonać postój dwukrotnie.
Przejechanie dziesięciu godzin może odbyć się w tygodniu jedynie dwa razy. Warto tutaj pamiętać, aby zawsze przestrzegać ustalonego czasu jazdy. Jest to w interesie pracodawcy i samego kierowcy, który ma określone możliwości fizyczne. Jadąc nieustannie nietrudno o sytuację, gdzie kierowca zacznie gorzej widzieć lub zmęczenie pogorszy jego koncentrację.
Każdy kierowca powinien mieć na uwadze innych uczestników ruchu drogowego i ich bezpieczeństwo. Zachowanie ostrożności i dostosowanie się do panujących przepisów jest niezwykle ważne. Dodatkowo zapominając o panujących zasadach można otrzymać karę finansową. Każda dodatkowo przejechana godzina poza limitem czasu pracy grozi karą grzywny w wysokości kilkuset złotych.
Wymiar czasu pracy kierowcy tira
Polacy często podejmują się pracy jako kierowcy pojazdów ciężarowych. Wielu z naszych rodaków wykonuje trasy po całej Unii Europejskiej lub nawet dalej. Kierowcy samochodów ciężarowych często przyjmują pracę kierowcy w zagranicznych firmach, które lepiej im płacą w lokalnej walucie. Najczęściej Polscy kierowcy pracują dla niemieckich i francuskich firm transportowych.
Podejmując się pracy w zawodzie kierowcy warto pamiętać o swoich prawach i przysługujących nam przerwach. Każdy kierowca potrzebuje w ciągu dnia odpoczynku, aby zredukować poziom stresu i zregenerować swój organizm. Podobne przepisy odnośnie czasu jazdy panują w całej Europie. W Polsce kierowcy jeżdżąc przez 9 godzin mają prawo do przynajmniej jednej przerwy 45 minutowej.
Identyczne przepisy odnośnie czasu jazdy i wymaganego postoju dotyczą kierowców tirów i mniejszych samochodów dostawczych. Po przejechaniu regularnych 9 godzin kierowca może wydłużyć okres prowadzenia pojazdu o kolejne 60 minut, ale tylko po wcześniejszym wykręceniu pauzy, która musi trwać minimum 45 minut.
Bezpieczeństwo pracy kierowcy
Przestrzeganie tygodniowych limitów czasu pracy jest niezwykle ważne z punktu widzenia zdrowia kierowców i bezpieczeństwa na drogach. Długie godziny za kierownicą bez odpowiedniego odpoczynku mogą prowadzić do zmęczenia, spadku koncentracji i zwiększonego ryzyka wypadków. Dlatego też niezwykle istotne jest przestrzeganie przepisów regulujących dopuszczalny czas spędzony za kierownicą jak również zapewnianie pracownikowi czasu na odpoczynek i regenerację. Zapewnienie odpowiedniego czasy odpoczynku dla kierowców to klucz do bezpiecznej i efektywnej pracy w transporcie drogowym.