Dobowy czas jazdy kierowcy -ile przerw, odpoczynek, praca?
Zawód kierowcy wiąże się z nieustannym siedzeniem w kabinie samochodu przez wiele godzin. Odbywa się to często kosztem zdrowia kierowców, którzy po trasie są przemęczeni. Dodatkowo podczas jazdy samochodem ciężarowym lub dostawczym, kierowca jest narażony na stres. Kierowanie pojazdem wymaga dużego skupienia i zachowania ostrożności.
Ile powinien wynosić czas jazdy kierowcy?
Na drogach publicznych często poruszają się kierowcy, którzy nie zawsze dostosowują się do przepisów ruchu drogowego. Z tego powodu u kierowców wprowadzono określony czas pracy, który zobowiązuje pracodawców do jego przestrzegania.
Pracodawca nie może narażać zdrowia kierowcy i bezpieczeństwa na drodze. Zmuszanie kierowcy do nieustannej pracy może skończyć się sroga karą dla pracodawcy. Polskie prawo dokładnie określa warunki pracy kierowców i dopuszczalny czas jazdy w ciągu dnia. Każdemu kierowcy przysługuje przerwa i odpoczynek po wyczerpującej trasie. Kierowcy muszą również spełniać wymogi dotyczące ich zdrowia, aby móc pracować w tym zawodzie. Obowiązkowe jest posiadanie odpowiednich uprawnień do prowadzenia danego pojazdu ciężarowego i pozytywne badania lekarskie.
Jedynie dopiero po uzyskaniu pozytywnych badań psychologicznych i pod kątem zdrowotnym, można podjąć pracę w zawodzie kierowcy. Dobry kierowca musi charakteryzować się pewnymi predyspozycjami fizycznymi.
Ważne jest, aby wzrok kierowcy był dobry i jego kręgosłup. Często z czasem u kierowców pojawiają się problemy z ich układem kostnym, które są spowodowane nieustannym siedzeniem w kabinie.
Jaki jest dobowy czas pracy kierowcy?
Doba pracownicza to nieprzerwany okres 24 godzin, który zaczyna się w momencie rozpoczęcia pracy przez kierowcę. Ustawodawca wyznacza tutaj limit dzienny czasu jazdy kierowcy na 9 godzin.
Istnieją jednak od tego pewne drobne wyjątki. Dwa razy w ciągu tygodnia, kierowca może ten czas wydłużyć.
Ile w ciągu dnia pracownik może kierować pojazdem?
Przepisy odnośnie prowadzenia pojazdów dokładnie regulują czas pracy kierowców. Złamanie tych przepisów może wiązać się konsekwencjami ze strony prawnej. Do przepisów powinien dostosować się pracodawca i kierowca, który podejmuje się przejechania danej trasy. Jeśli kierowca wykona w ciągu dnia dopuszczalny limit czasu, to powinien wykonać postój. Przepisy te zostały wprowadzona, aby poprawić bezpieczeństwo na drodze. Przemęczony kierowca może stanowić znacznie większe zagrożenie dla innych pojazdów, które uczestniczą w ruchu drogowym. Niestety podczas zmęczenia pojawiają się problemy z koncentracją, która jest nadzwyczaj istotna podczas jazdy. Zmęczenie za kierownicą w najgorszym przypadku może doprowadzić do sytuacji, gdzie kierowca nagle zaśnie. Zaśnięcie za kierownicą pojazdu może doprowadzić do kolizji drogowej lub zjechania z drogi. Obecnie dopuszczalny czas kierowania pojazdem jest ustalony na dziewięć godzin. Oznacza to, że kierowca w ciągu jednej doby pracowniczej, która liczy dwadzieścia cztery godziny, może spędzić maksymalnie na trasie dziewięć godzin. Warto tutaj wspomnieć, że liczba tych godzin nie jest stała i istnieją od tego czasu pracy pewne wyjątki. Kierowcy pod pewnymi warunkami mogą wydłużyć swój czas pracy w ciągu dobry pracowniczej. Jednym z odstępstw jest możliwość przedłużenia czasu pracy dwa razy w tygodniu o godzinę. Warunkiem jest wówczas wykonanie przynajmniej dwóch przerw w trakcie pokonywania danej trasy. Przepisy regulują także długość takiej przerwy, która powinna liczyć przynajmniej czterdzieści pięć minut. Kierowca może tutaj samodzielnie podjąć decyzję, kiedy będzie wykonywał postój w czasie jazdy.
Czy kierowca może jechać 11 godzin?
Czas jazdy kierowcy nigdy nie powinien wynosić jedenastu godzin. Kierowca według przepisów może spędzić za kierownicą maksymalnie dziewięć godzin w ciągu doby. Dopełniając pewnych warunków można ten czas nieznacznie wydłużyć do dziesięciu godzin w określone dni tygodnia. Należ tutaj pamiętać o tym, że nawet jadąc za kierownicą dziewięć godzin potrzebny będzie przynajmniej jeden postój. Kierowca w czasie pracy powinien zatrzymać się na przerwę po przejechaniu w kabinie czterech godzin i trzydziestu minut. Jeśli kierowca będzie chciał przejechać w ciągu dnia dziesięć godzin, to wówczas należy wykonać postój dwukrotnie. Przejechanie dziesięciu godzin może odbyć się w tygodniu jedynie dwa razy. Warto tutaj pamiętać, aby zawsze przestrzegać ustalonego czasu jazdy. Jest to w interesie pracodawcy i samego kierowcy, który ma określone możliwości fizyczne. Jadąc nieustannie nietrudno o sytuację, gdzie kierowca zacznie gorzej widzieć lub zmęczenie pogorszy jego koncentrację. Każdy kierowca powinien mieć na uwadze innych uczestników ruchu drogowego i ich bezpieczeństwo. Zachowanie ostrożności i dostosowanie się do panujących przepisów jest niezwykle ważne. Dodatkowo zapominając o panujących zasadach można otrzymać karę finansową. Każda dodatkowo przejechana godzina poza limitem czasu pracy grozi karą grzywny w wysokości kilkuset złotych.
Ile godzin pracy ma kierowca tira?
Polacy często podejmują się pracy jako kierowcy pojazdów ciężarowych. Wielu z naszych rodaków wykonuje trasy po całej Unii Europejskiej lub nawet dalej. Kierowcy samochodów ciężarowych często podejmują się pracy w zagranicznych firmach, które lepiej im płacą w lokalnej walucie. Najczęściej Polscy kierowcy pracują dla niemieckich i francuskich firm transportowych. Podejmując się pracy w zawodzie kierowcy warto pamiętać o swoich prawach i przysługujących nam przerwach. Każdy kierowca potrzebuje w ciągu dnia odpoczynku, aby zredukować poziom stresu i zregenerować swój organizm. Podobne przepisy odnośnie czasu jazdy panują w całej Europie. W Polsce kierowcy jeżdżąc przez dziewięć godzin mają prawo do przynajmniej jednej przerwy. Identyczne przepisy odnośnie czasu jazdy i wymaganego postoju dotyczą kierowców tirów i mniejszych samochodów dostawczych. Ukończenie jednak prawa jazdy na samochody ciężarowe jest znacznie trudniejsze i wymaga wielu godzin nauki. Dodatkowo trzeba się przygotować na wysokie koszty, które wiążą się z uzyskaniem prawa jazdy z kategorią C. Posiadanie specjalnej kategorii C uprawnia kierowcę do kierowania pojazdami, które mają więcej niż masa całkowita poniżej 3,5 tony. Jeżdżenie jednak tirami będzie wymagało od kierowcy jeszcze większych uprawnień. W tym wypadku należy posiadać kategorię C+E, która pozwala kierować tirem, czyli pojazdem mającym specjalną naczepę.