55 odnalezień skradzionych samochodów w 2019 roku, 85 w 2020 r., 162 w 2021 r. i 185 – do końca października – w roku 2022. To nie tylko dowód na skuteczność systemów monitoringu oferowanych przez Gannet Guard Systems, ale również potwierdzenie, że złodzieje aut mają się dobrze. I nie chodzi tylko o przestępców krajowych, ale także tych z zagranicy.
Złodzieje samochodów to zwykle specjaliści. Doskonale znają się na swoim fachu. Są świetnie zorganizowani i korzystają z dobrodziejstw nowych technologii. Wiedząc, że rośnie liczba pojazdów zabezpieczanych monitoringiem GPS/GSM, stosują zagłuszarki tych sygnałów. W odpowiedzi na rozpowszechnienie się w autach systemów bezkluczykowych, posługują się metodami na walizkę i na gameboya. Dzięki temu są w stanie ukraść samochód w kilkadziesiąt sekund i ograniczyć szansę namierzenia. Niestraszne są im przy tym zabezpieczenia mechaniczne czy elektroniczne, w tym dodatkowe systemy odcięcia zapłonu. Wwiększość odnalezionych przez nas pojazdów posiadała takie rozwiązania, które nie uchroniły aut przed kradzieżą.
Kradną auta osób prywatnych i firmowe
Łupem przestępców padają zarówno auta osób prywatnych, jak i należące do firm. Mowa chociażby o pojazdach wypożyczalni i podmiotów z branży car fleet management. W ostatnich dwóch przypadkach coraz częściej do kradzieży dochodzi za granicą. Mechanizm wygląda podobnie: pojazd wynajmuje albo „słup”, albo firma z siedzibą poza Polską. Opuszcza kraj, po czym po pewnym czasie słuch po nim ginie. Chyba że ma na pokładzie system monitoringu oferowany przez Gannet Guard Systems.
Kradzieże za granicą
Dowody? Tylko w 2022 r. odzyskaliśmy skradzione we Francji Audi RSQ3, BMW serii 4, Volkswagena Golfa GTI, BMW M8, BMW M4 czy Renault Megane. Na koncie mamy też odnalezienie Jeepa Grand Cherokee na Węgrzech oraz BMW X7 i BMW M5 na Litwie. Litwa to zresztą popularny kierunek eksportu skradzionych aut. Tamtejsi paserzy we współpracy z naszymi złodziejami stworzyli sprawnie działający system. Popularnością cieszą się zwłaszcza luksusowe i sportowe modele. Na część z nich przestępcy otrzymują konkretne zamówienia, inne są przeznaczone do wolnorynkowej sprzedaży lub rozbierane w celu pozyskania podzespołów. Niektóre wędrują dalej na Wschód, w tym na Białoruś i do Rosji.
Trafiają się też bardziej egzotyczne kierunki. Audi RS3, Audi S3 oraz Mercedesa GLC 43 AMG należące do polskich właścicieli namierzono dzięki naszemu wsparciu na kontenerowcu, który dopłynął do Ghany. Sprawa miała miejsce pod koniec 2021 r. Była o tyle ciekawa, że pojazdy znajdowały się na statku, który miał wypłynąć z Antwerpii w Belgii do zachodniej Afryki. Ze względów proceduralnych nie udało się zablokować rejsu, natomiast uniemożliwiono wypakowanie kontenerów w porcie docelowym. Pozycja samochodów cały czas była monitorowana dzięki radiowemu systemowi Gan Track. Znała ją centrala Gannet Guard Systems, a tym samym również policja. W Ghanie potwierdzono, że na kontenerowcu znajdują się poszukiwane RS3, S3 i GLC 43 AMG.
Namierzanie samochodów za granicą i w Polsce
Pojazdy namierzamy dzięki naszym systemom, współpracy z profesjonalnymi podmiotami działającymi na rynkach zagranicznych oraz kooperacji z polską policją. Do akcji włączają się oczywiście służby państw, w których prowadzimy akcje poszukiwawcze. W przypadku kradzieży dokonywanych w naszym kraju (liczba aut padających łupem złodziei w Polsce i odnalezionych przez Gannet Guard Systems jest oczywiście wielokrotnie wyższa od tych skradzionych za granicą) lokalizowanie i odzyskiwanie odbywa się w efekcie działań ekip naziemnych i samolotów ze sprzętem radionamierniczym w kooperacji z policjantami.