Autoalarm – co warto wiedzieć?
Jednym ze skuteczniejszych narzędzi zabezpieczających pojazd przed próbą kradzieży są autoalarmy, które sprawdzają się jako urządzenia odstraszające potencjalnych złodziei-amatorów. Potrafią też zniechęcić profesjonalistów, których często gubi pewność siebie.
Co to autoalarm?
Autoalarm to system bezpieczeństwa zaprojektowany do zabezpieczenia samochodu przed kradzieżą lub uszkodzeniem. Autoalarm składa się z różnych czujników, które monitorują ruch wokół samochodu i reagują na określone sytuacje, takie jak próba włamania, przeciążenie elektryczne lub próba uruchomienia samochodu bez klucza.
Typowe elementy autoalarmu obejmują czujniki ruchu, czujniki drgań, czujniki otwarcia drzwi, czujniki otwarcia maski i bagażnika, a także sygnalizatory dźwiękowe i świetlne, które ostrzegają o próbie kradzieży lub uszkodzenia samochodu. Niektóre autoalarmy mogą również wysyłać powiadomienia do właściciela samochodu lub do centrum monitoringu, aby ostrzec przed próbą kradzieży lub uszkodzenia.
Autoalarmy mogą być montowane fabrycznie przez producentów samochodów lub instalowane przez specjalistów w zakresie motoryzacji. Ich obecność może zwiększyć poczucie bezpieczeństwa kierowcy i zmniejszyć ryzyko kradzieży lub uszkodzenia samochodu.
Jak działa autoalarm?
Autoalarm działa poprzez czujniki, które monitorują ruch wokół samochodu i reagują na określone sytuacje. Gdy autoalarm wykryje zagrożenie, może wywołać różnego rodzaju sygnały dźwiękowe i świetlne, aby ostrzec właściciela samochodu lub otoczenie o potencjalnym niebezpieczeństwie.
Typowe czujniki autoalarmów obejmują czujniki ruchu, czujniki drgań, czujniki otwarcia drzwi, czujniki otwarcia maski i bagażnika oraz czujniki przeciążenia elektrycznego. Czujniki ruchu i drgań reagują na ruch wokół samochodu, podczas gdy czujniki otwarcia drzwi, maski i bagażnika wykrywają próby nieautoryzowanego wejścia do samochodu lub kradzieży. Czujniki przeciążenia elektrycznego wykrywają próby uruchomienia samochodu bez klucza.
Gdy autoalarm wykryje zagrożenie, może wywołać różnego rodzaju sygnały dźwiękowe i świetlne, aby ostrzec właściciela samochodu lub otoczenie. Niektóre autoalarmy są wyposażone w pilot zdalnego sterowania, który umożliwia aktywowanie lub dezaktywowanie alarmu z odległości.
Autoalarmy mogą mieć wiele funkcji, takich jak funkcja odpalania samochodu z pilota, funkcja automatycznego zamykania drzwi lub okien, funkcja monitorowania itp.
Autoalarm do samochodu
Według danych policji, niezwykłą popularnością wśród złodziei cieszą się samochody marek niemieckich i japońskich. Zapewne dlatego, że amatorzy cudzej własności nauczyli się obchodzić fabryczne systemy zabezpieczeń tych właśnie aut. Warto w związku z tym zainwestować w niefabryczny autoalarm. A dodatkowo, by móc odzyskać samochód po kradzieży, w system lokalizacji bazujący na sygnałach GPS/GSM bądź radiowych.
Czy opłaca się montować alarm w samochodzie?
Montaż alarmu w samochodzie może być opłacalny z kilku powodów:
-
Zabezpieczenie przed kradzieżą: Alarm samochodowy może pomóc w zabezpieczeniu pojazdu przed kradzieżą, ponieważ w momencie próby włamania, alarm wywołuje głośny dźwięk i często włącza światła awaryjne, co odstrasza potencjalnych złodziei.
-
Zwiększenie bezpieczeństwa: Dzięki alarmowi samochodowemu możesz zwiększyć poziom bezpieczeństwa swojego pojazdu, co jest szczególnie ważne, jeśli parkujesz go w miejscach publicznych lub niebezpiecznych obszarach.
-
Monitorowanie pojazdu: Niektóre zaawansowane systemy alarmowe pozwalają na zdalne monitorowanie pojazdu i wysyłanie powiadomień w przypadku próby kradzieży lub uszkodzenia.
-
Oszczędność na ubezpieczeniu: Niektórzy ubezpieczyciele samochodowi oferują niższe stawki ubezpieczenia dla pojazdów wyposażonych w systemy alarmowe, co może pomóc w obniżeniu kosztów ubezpieczenia.
Ostatecznie, decyzja o montażu alarmu w samochodzie zależy od indywidualnych potrzeb i warunków. Jeśli czujesz, że Twój samochód jest narażony na ryzyko kradzieży lub uszkodzenia, to instalacja alarmu może być wartościową inwestycją.
Czy każdy samochód ma alarm?
Nie, nie każdy samochód ma alarm. W zależności od modelu i marki samochodu, fabrycznie montowane systemy alarmowe mogą być standardowym wyposażeniem lub dostępne jako opcja dodatkowa.
Niektóre starsze modele samochodów lub modele z niższej półki cenowej mogą nie mieć fabrycznie montowanego alarmu, ale można je wyposażyć w system alarmowy po zakupie pojazdu. Istnieje wiele różnych rodzajów i poziomów zaawansowania systemów alarmowych, co pozwala na dostosowanie ich do indywidualnych potrzeb i budżetu.
Warto również zauważyć, że w niektórych krajach, takich jak USA, są wymagane fabrycznie zamontowane systemy alarmowe w nowych samochodach, aby spełnić wymagania bezpieczeństwa i ochrony przed kradzieżą.
Pilot i jego brak
Autoalarmy montowane dzisiaj w samochodach można podzielić na dwa rodzaje – są to antykradzieżowe zabezpieczania z pilotem lub bez pilota. Pierwsze wykorzystują fale wysyłane przez kluczyk, w drugich stosuje się pastylki przykładane w określonym miejscu pojazdu lub rozwiązanie bazujące na kluczyku, który dezaktywuje alarm po włożeniu do stacyjki lub zamka. Tego typu zabezpieczenia można montować we wszystkich starszych modelach aut.
System antykradziezowy samochodu: Magistrala CAN
Sytuacja komplikuje się, gdy chcemy zamontować urządzenia antykradzieżowe w nowszym samochodzie. Większość nowych pojazdów zarządza systemami na bezie szeregowej magistrali CAN, z której poziomu cyfrowo steruje się wszystkimi urządzeniami na pokładzie. Centralny zamek otwierany i zamykany jest z wykorzystaniem fabrycznego pilota, który może kolidować we współpracy z dodatkowym od autoalarmu. Do tego typu aut konieczne jest założenie specjalnego, najczęściej bezpilotowego urządzenia alarmowego współpracującego z magistralą CAN.
Najskuteczniejsze autoalarmy są sterowane za pomocą kodu dynamicznie zmiennego. Przy każdym uruchomieniu alarmu, nadajnik znajdujący się np. w kluczyku wysyła niepowtarzalny kod. Jest to istotne w przypadku złodziei, którzy do kradzieży wykorzystują urządzenia skanujące kod alarmu, a następnie emitują ten sam wzór, by rozbroić auto. W tym przypadku metoda ta zwyczajnie nie zadziała. Wybierając alarm sprawdźmy, czy posiada on atest uznanej jednostki certyfikującej, np. PIMOT albo Centralnego Laboratorium Kryminalistycznego Policji.
Czy wybierać fabryczne rozwiązania jako zabezpieczenie samochodu?
W wielu przypadkach w trakcie kupowania nowego pojazdu dealerzy samochodowi zachęcają do zamontowania w aucie fabrycznego autoalarmu. Wielokrotnie nawet wymuszają to na kliencie, grożąc utratą fabrycznej gwarancji. Warto zauważyć, że po pierwsze jest to niezgodne z prawem, a po drugie specjaliści od zabezpieczeń twierdzą, iż wybieranie fabrycznego zabezpieczenia to często błąd. Urządzenia antykradzieżowe są zazwyczaj montowane w tym samym miejscu pojazdu i korzystają z identycznej technologii, przez co samochód automatycznie staje się łatwiejszy w kradzieży.
Na rynku dostępne też urządzenia, których nie można określić mianem autoalarmów – ich zadaniem jest opóźnienie kradzieży pojazdu. Chodzi np. o bezobsługowe blokady uruchomienia silnika współpracujące np. z kartą chipową. Urządzenie wykrywa zbliżenie się karty do auta i dezaktywuje blokadę (podobnie jak system keyless w nowych samochodach).
Powiadomienie o kradzieży
Producenci autoalarmów starają się również wzbogacać swoje produkty o możliwości informowania właściciela pojazdu o próbie kradzieży. Wyjące syreny i migające światła to niezbyt skuteczna metoda sygnalizowania, gdy auto znajduje się np. na parkingu galerii handlowej. Moduły autoalarmu są więc wzbogacane o powiadomienia radiowe oraz GSM.
W przypadku alertów z wykorzystaniem częstotliwości radiowych, w aucie znajduje się nadajnik, a w pilocie od autoalarmu odbiornik, który informuje właściciela o kradzieży. Technologia ta jednak nie należy do najskuteczniejszych ze względu na „zatłoczone” częstotliwości, z których korzystają autoalarmy – sygnał często „gubi się” i nie trafia do odbiornika. Technologię te wypierają alarmy GSM.
Wykorzystują one sieć komórkową i wbudowaną kartę SIM, która wysyła powiadomienia o kradzieży np. na telefon komórkowy właściciela. Jednak wymagają one doładowywania karty bądź opłacania abonamentu. Urządzenia, jeśli nie zostaną wykryte przez złodzieja, pozwalają również zdalnie wyłączać silnik pojazdu – oczywiście po zatrzymaniu się samochodu.
Nie istnieje w stu procentach skuteczny system antykradzieżowy. Złodzieje są sobie w stanie poradzić ze wszystkimi zabezpieczeniami. Czasami jedyną możliwością okazuje się nie zapobieganie kradzieży, a odzyskiwanie aut gdy te zostaną już skradzione. W tym procesie niezwykle pomocne okazują się systemy radiowe, które są niemożliwe do wykrycia przez złodziei, gdyż zostają aktywowane dopiero po zgłoszeniu zniknięcia auta. Systemy tego typu pozwalają odnaleźć 98 proc. pojazdów w pierwszych 24 godzinach od kradzieży.