Jazda z e-TOLL. Cała prawda o nowym systemie poboru opłat
e-TOLL to nowy system poboru opłaty elektronicznej, który zastępuje znany od lat viaTOLL. Jest obowiązkowy dla pojazdów samochodowych oraz zespołów pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony. Podlegają mu też wszystkie rodzajów autobusów. Co warto o nim wiedzieć?
Decyzja dotycząca wprowadzenia e-TOLL zamiast viaTOLL zapadła kilka lat temu. Oficjalnie nowy system zaczął działać 24 czerwca 2021 r. Na 1 października 2021 r. wyznaczono datę definitywnego zastąpienia przez niego rozwiązania viaTOLL.
e-TOLL służy poborowi opłat za przejazd po płatnych odcinkach dróg w Polsce. Chodzi o trasy, którymi zarządza Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Ich lista obejmuje odcinki autostrad A1, A2, A4, A6, A8 i A18. W grę wchodzą także fragmenty dróg ekspresowych (m.in. S1, S7, S8, S11 i S22) oraz trasy oznaczane jako drogi krajowe (DK).
Dla kogo obowiązkowy e-TOLL?
Obowiązkowi korzystania z systemu e TOLL podlegają wszyscy właściciele/użytkownicy pojazdów samochodowych. Dotyczy on także zespołów pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony. Obejmuje ponadto autobusy, bez względu na ich DMC.
W grę wchodzą więc:
1.Pojazdy o dopuszczalnej masie całkowitej > 3,5 t oraz < 12 t takie jak:
-samochód osobowy z przyczepą o łącznej DMC powyżej 3,5 t;
-mikrobus z mniej niż 9 miejscami siedzącymi z przyczepą, o łącznej DMC powyżej 3,5 t;
-ciągnik siodłowy z naczepą o DMC powyżej 3,5 t;
-ciągnik siodłowy bez naczepy o DMC powyżej 3,5 t.
2. Pojazdy o dopuszczalnej masie całkowitej ≥ 12 t, do których należą:
-samochód ciężarowy o DMC co najmniej 12 t;
-samochód ciężarowy o DMC co najmniej 12 ton z przyczepą z dyszlem;
-ciągnik siodłowy z naczepą o DMC powyżej 12 ton.
3.Autobusy:
-autokar / autobus z minimum 10 miejscami siedzącymi (wliczając kierowcę) bez względu na DMC
-autokar / autobus z minimum 10 miejscami siedzącymi (łącznie z kierowcą) z przyczepą bez względu na ich DMC.
Z e-TOLL mogą też korzystać motocykle oraz samochody osobowe i dostawcze o DMC do 3,5 t. Chodzi o odcinek autostrad A2 Konin – Stryków i A4 Wrocław – Sośnica. Mający e-TOLL nie muszą zatrzymywać się dzięki temu na bramkach. Szczegóły dostępne są na stronie etoll.gov.pl w zakładce e-toll osobowe).
Jak działa e-TOLL?
System bazuje na technologii wyznaczania pozycji z użyciem lokalizacji satelitarnej i wirtualnych bramownic. Pojazd, którego dotyczy obowiązek korzystania z e-TOLL, jest monitorowany. Jego dane lokalizacyjne trafiają do systemu za pośrednictwem darmowej aplikacji na smartfonie czy tablecie (e-toll aplikacja). Do tego samego celu może też służyć urządzenie e-toll. Chodzi o zewnętrzny system lokalizacyjny ZSL albo urządzenie pokładowe OBU.
Awaria urządzenia GPS nie oznacza jednak zakazu jazdy po drogach objętych e-TOLL. Przejazd można bowiem opłacić bez przekazywania danych lokalizacyjnych do systemu. Należy w tym celu skorzystać z Internetowego Konta Klienta. W funkcji „Uzupełnij przejazd” trzeba określić miejsce, gdzie urządzenie przestało działać. Następnie należy wskazać miejsce docelowe. Po wykonaniu tych czynności można kontynuować przejazd. Opłatę za niego trzeba jednak uiścić z góry. Zadeklarowanie przejazdu możliwe jest nawet do 3 dni po jego zakończeniu. Dotyczy to jednak wyjątkowych sytuacji. Należy do nich np. przypadek, gdy pojazd uczestniczy w akcji ratowniczej. Wyjątkiem jest też używanie pojazdu do przewozów żywych zwierząt, mleka, lekarstw, towarów niebezpiecznych, betonu czy odpadów komunalnych. Przepisy wspominają tez o autobusach przewożących pasażerów.
e-TOLL – rejestracja w systemie
Aby korzystać z e-TOLL, konieczne jest zarejestrowanie się do systemu. Procedurę można wykonać na jeden z trzech sposobów:
-online,
-odwiedzając Miejsce Obsługi Klienta e-TOLL,
-korzystając z pomocy dostawcy kart flotowych.
Wcześniej należy jednak zdecydować się na urządzenie, które będzie wykorzystywane do przekazywania danych GPS do systemu. Może to być:
-aplikacja e-TOLL PL (do bezpłatnego pobrania w sklepach Google Play oraz App Store) albo
-urządzenie e-toll OBU lub ZSL dostarczane przez firmę dopuszczoną do systemu e-TOLL (taką jak Gannet Guard Systems). Wszystkie tego rodzaju urządzenia mają unikatowy identyfikator biznesowy.
Na samą rejestrację warto zarezerwować nieco czasu. Oto instrukcja krok po kroku.
1.Zarejestruj się i załóż Internetowe Konto Klienta (IKK) korzystając z rządowej strony.
2.Określ podmiot (osobę prywatną lub firmę) zobowiązaną do opłat za korzystanie z systemu.
3.Utwórz konto rozliczeniowe.
4.Przypisz pojazd/pojazdy do swojego konta.
5.Wybierz formę, w jakiej rozliczane będzie konto, wskazując (do wyboru):
-przedpłatę,
-płatności okresowe z zabezpieczeniem.
6.Przypisz urządzenie pokładowe do pojazdu, który będzie je wykorzystywał.
7.Aktywuj urządzenie pokładowe. Skorzystaj w tym celu z instrukcji od operatora lub zacznij używać aplikacji e-TOLL.
Jeśli chodzi o możliwość rejestracji w systemie dla firm korzystających z operatorów kart flotowych, to dotyczy ona sytuacji, gdy formą rozliczenia jest konto z odroczoną płatnością (zabezpieczenie ma postać kart flotowych). W celu rejestracji należy skontaktować się ze swoim operatorem: E100, AutoPay, Eurotoll, PLOSE, AS24, BP/Aral Cards, Circle K, DKV, EuroWag, LOGPay, Mercedes Card, MSTS, Shell, UTA.
Gdzie kupić urządzenie e-TOLL?
Nie masz jeszcze urządzenia niezbędnego do e-TOLL? Skorzystaj z oferty Gannet Guard Systems. Jesteśmy potwierdzonym urzędowo operatorem OBU oraz ZSL. Oznacza to, że oferowane przez nas urządzenia e-Toll zostały oficjalnie dopuszczone do użytku (mają pozytywny wynik w testach dla systemu e-TOLL).