Monitoring floty i zarządzanie flotą pojazdów (lokalizacja GPS)
System monitoringu floty to sposób na usprawnienie działania firmy i lepsze zarządzanie czasem pracy. To udogodnienie nie tylko dla pracodawców, ale również dla pracowników, którzy dzięki modułom lokalizacyjnym i aplikacjom mobilnym mają szansę zmniejszyć ilość formalności, wypełnianych dokumentów oraz konieczność raportowania pracodawcy krok po kroku wykonywanych działań.
W tym wpisie dokładnie wyjaśnimy na czym polega skuteczny monitoring floty.
Jak stosując monitoring floty możesz pomóc swojemu pracownikowi?
Jeszcze nie tak dawno pracownicy korzystający ze służbowych samochodów bali się systemów monitoringu jak ognia. Narzekali, że pracodawca cały czas śledzi ich ruchy, sprawdzając czy rzeczywiście wypełniają swoje obowiązki. Dziś pogląd na wykorzystanie modułów GPS/GSM zmienił się. Dzięki implementacji wielu przydatnych funkcji bazujących na informacjach płynących z rozwiązań lokalizacyjnych, pracownicy nie bojkotują nowoczesnych systemów.
Najważniejsze korzyści jeśli wdrożysz monitoring floty i zarządzanie flotą samochodową
Wizyty – monitorowanie rozkładu dnia pracy
Narzędzia służące niegdyś jedynie do kontrolowania, dają pracownikom i pracodawcom mnóstwo dodatkowych możliwości. Kluczem do wydajnego funkcjonowania firmy jest odpowiednie zarządzanie zespołem . Przypisywanie podwładnym określonych zadań oraz ich realizacja w zdefiniowanym czasie znacząco poprawia wydajność dnia pracy. Wiele firm zatrudniających dużą liczbę pracowników mobilnych, zajmujących się kontaktami z klientem, ma problem z weryfikacją rzeczywistych efektów pracy podwładnych, co rodzi wiele konfliktów. Dzięki wykorzystaniu modułów lokalizacyjnych oraz funkcjonalności „Wizyty”, pracodawca zyskuje wgląd w realne miejsca, które odwiedzał pracownik. W ramach funkcjonalności działają dodatkowe narzędzia takie jak: raportowanie wykonanych obowiązków przez pracownika, lepsze rozplanowanie pracy oraz weryfikacja osiąganych rezultatów na podstawie wykonanych zadań.
Znika problem dodatkowego raportowania i przedstawiania wyników pracy. Pracodawca zyskuje ponadto wgląd w czas pracy. Znika zatem problem stawiania nierealnych do wykonania planów dnia oraz pracy po godzinach czy nierozsądnego przypisywania zadań. Moduł „Wizyty” sprawdza się nie tylko w przypadku przedstawicieli handlowych. To także świetne narzędzie dla firm zajmujących się usługami u klientów.
Poprawa bezpieczeństwa, brak przestojów i zbędnych napraw
Według policyjnych raportów i zdaniem ekspertów zajmujących się bezpieczeństwem ruchu drogowego, najczęstszą przyczyną wypadków są brawura i przecenianie swoich umiejętności, w tym niedostosowanie prędkości do warunków panujących na drogach oraz nieprzestrzeganie ograniczeń prędkości. Z badań przeprowadzonych przez Instytut Transportu Samochodowego wynika, że niemal 60 proc. zmotoryzowanych w Polsce przekracza dopuszczalne w tym zakresie limity.
Nie wiadomo, jaką procentowo grupę wśród osób z ciężką nogą stanowią kierowcy aut służbowych, ale powszechne przekonanie, że mknący lewym pasem biały samochód należy z pewnością do przedstawiciela handlowego, nie wzięło się znikąd. Wysokie prędkości, dynamiczna (czasem aż do przesady) jazda, intensywne zmiany biegów i gwałtowne hamowania potrafią znacznie skrócić żywotność podzespołów pojazdu, przez co właściciel floty zmuszony jest do ponoszenia wyższych kosztów z tytułu utrzymania parku pojazdów. Nie mówiąc już o kosztach związanych z uszkodzeniami samochodów w wyniku kolizji i wypadków, które na krótszy lub dłuższy czas wyłączają auta z pracy.
„Skutecznym narzędziem nadzorowania stylu jazdy kierowców są systemy monitoringu. Funkcja udostępniona przez Gannet Guard Systems w ramach aplikacji Eurofleet pozwala na raportowanie przekroczeń prędkości na podstawie danych telematycznych zbieranych w trakcie wykorzystania auta. Aplikacja posługuje się danymi mapowymi udostępnianymi przez Google” – zauważa Dariusz Kwakszys, IT Manager w firmie Gannet Guard Systems.
Raporty automatyczne – mniej papierkowej roboty
Raportowanie i każdorazowe opisywanie tras z uwzględnieniem odległości, czasu i miejsca bywa żmudne, czasochłonne i wymaga stałej kontroli wykonywanych czynności. W natłoku obowiązków kierowców zawodowych, np. karetek, niekiedy brak czasu na notowanie wszystkich wyjazdów. W takich przypadkach z pomocą przychodzą systemy monitoringu flot wzbogacone o dodatkowe funkcjonalności, np. „Dziennik kierowcy”.
Pozwala on w sprawny i wygodny sposób monitorować wykonywane trasy i rozliczać przejazdy. Funkcja ta służy do udokumentowania dnia pracy kierowcy. Nie musi on pamiętać takich danych jak godziny rozpoczęcia i zakończenia przejazdów, czasy przejazdów, przebiegi czy odwiedzone adresy. Wszystkie te dane trafiają do systemu, a jedyną czynnością, jaką musi wykonać kierowca, jest wybranie określonego przejazdu i jego opisanie, np. „Przewóz pacjenta X ze szpitala Y do szpitala Z”.
Tego typu funkcjonalność idealnie sprawdzi się w przypadku flot, których pojazdy wykorzystywane są np. przez kurierów czy przedstawicieli handlowych. Każdorazowy wyjazd może być monitorowany, a zarządca lub pracodawca będzie miał wgląd w cel wizyty w określonym punkcie. Może się to przyczynić do zwiększenia wydajności pracy oraz obniżenia kosztów utrzymania parku samochodowego.
Uczciwy = pracowity
Zmorą wielu zarządców flot i właścicieli firm posiadających wszelkiego rodzaju maszyny – czy to rolnicze, czy budowlane – jest kwestia uczciwości pracowników oraz odpowiedniej eksploatacji urządzeń.
„Moduły lokalizacyjne wyposażone w dodatkowe czujniki są nie tylko w stanie na bieżąco informować o lokalizacji pojazdu. Umożliwiają również wgląd w parametry takie jak zużycie paliwa, czas pracy, włączanie i wyłączanie silnika oraz nagły spadek poziomu paliwa w zbiornikach. Dodatkowo, co jest niezwykle istotne, pozwalają sprawdzić, czy pojazd jest użytkowany we właściwy sposób i rzeczywiście pracuje. Sensory umieszczone np. w urządzeniach sterujących wykrywają ruch manetek, a analizująca je aplikacja EuroFleet pozwala generować raporty efektywności, wykazujące czy pracownik wykonywał zlecone działania przez cały czas spędzony w pojeździe” – dodaje Dariusz Kwakszys.
W ramach raportów dotyczących efektywności wykorzystania pojazdu zarządca otrzymuje precyzyjne informacje o godzinie i miejscu rozpoczęcia pracy, przebytym dystansie, a także dokładnym momencie wyłączenia silnika i lokalizacji, w której maszyna została zaparkowana. Za sprawą raportów może analizować efektywność wszystkich monitorowanych pojazdów oraz ich operatorów. Otrzymuje wgląd w statystyki godzin pracy wraz z miesięcznym podsumowaniem parametrów.
Popularność systemów monitoringu floty będzie stale rosła!
Do 2022 r. w Europie będzie 15,6 mln pojazdów wyposażonych w systemy monitoringu. Ponad połowa, bo 9,1 mln, trafi do samochodów poruszających się po drogach Europy Środkowej i Wschodniej oraz Rosji – wynika z najnowszego raportu firmy badawczej Berg Insight. Powód? Nowoczesne firmy stawiają na rozwiązania telematyczne, bo dzięki nim nie tylko mają lepszą kontrolę nad procesami logistycznymi, ale są również w stanie zaoszczędzać więcej pieniędzy.
Jak przewidują specjaliści z Berg Insight, aktywne użycie systemów zarządzania flotą będzie rosło na Starym Kontynencie rok do roku w tempie 15,2 proc. i z 7,7 mln sztuk na koniec 2017 r. ich liczna zwiększy się do 15,6 mln w 2022 r. W przypadku rynków Europy Środkowej i Wschodniej oraz Rosji wzrost popytu na rozwiązania z zakresu monitoringu floty będzie nieco niższy, ale wciąż imponujący, bo na poziomie 13,5 proc. rok do roku (4,8 mln aut na koniec 2016 r., 9,1 mln w 2021 r.).
Dlaczego wykorzystanie modułów lokalizacyjnych wzrośnie?
Prognozy dotyczące coraz większej popularności telematyki w służbie flot bazują na rosnącej świadomości zalet tej technologii, mającej ogromny wpływ na rozwój dużych, średnich i małych firm. W swoim założeniu moduły lokalizacyjne montowane w pojazdach oraz aplikacje wykorzystywane do monitorowania pozycji i parametrów samochodów osobowych, ciężarowych oraz dostawczych pozwalają usprawniać wszelkie procesy logistyczne. Kluczem do dobrego organizowania transportów, wykorzystania pojazdów czy planowania wizyt jest stałe monitorowanie pozycji oraz realne założenia dotyczące czasów postojów, pokonywanych dystansów czy czasu na odwiedziny u klientów.
– Moduły lokalizacyjne wykorzystywane w systemach zarządzania flotą pozwalają stale monitorować cały szereg parametrów pojazdu, począwszy od tak oczywistego, jak jego pozycja, poprzez godziny pracy, uruchomienia silnika, stan paliwa w baku i spalanie po warunki temperaturowe przewożonych towarów – zauważa Radosław Stryjski, dyrektor sprzedaży Gannet Guard Systems. – Wykorzystanie nowoczesnych aplikacji do zarządzania flotą znacząco usprawnia pracę fleet managerów. Oprogramowanie pozwala generować automatyczne raporty eksploatacyjne oraz określać efektywność pracowników korzystających z danego pojazdu – dodaje.
Zwraca uwagę, że monitoring ułatwia działalność operacyjną, pozwalając ograniczyć koszty, umożliwiając optymalizację prowadzonych działań, usprawniając łańcuch decyzyjny i wspierając biznes poprzez zwiększenie efektywności. System zapewnia bowiem bieżące monitorowanie całej floty pojazdów – z przypisanymi do nich pracownikami oraz zadaniami do wykonania. Likwiduje to problem weryfikacji rzeczywistych efektów pracy podwładnych. Za sprawą modułów lokalizacyjnych oraz funkcjonalności „Wizyty”, pracodawca zyskuje wgląd w realne miejsca, które odwiedzał pracownik. W ramach raportów dotyczących efektywności wykorzystania pojazdu otrzymuje precyzyjne informacje o godzinie i miejscu rozpoczęcia pracy, przebytym dystansie, a także dokładnym momencie wyłączenia silnika i lokalizacji, w której maszyna została zaparkowana. Bazując na raportach od firmy oferującej rozwiązania telematyczne może analizować efektywność wszystkich pojazdów oraz ich operatorów. Otrzymuje wgląd w statystyki godzin pracy wraz z miesięcznym podsumowaniem parametrów. Dodatkowo jest również w stanie sprawdzić jak wiele minut każdego dnia maszyna pracowała nieefektywnie, czyli nie wykonywała działań dla niej przeznaczonych.
Bezpieczeństwo i kontrola floty
Popularność systemów monitoringu będzie rosła nie tylko ze względu na uproszczenie pracy zarządców flot i bezpośrednie oszczędności, które ze sobą niesie. Stosowanie modułów lokalizacyjnych poprawia również bezpieczeństwo. Z policyjnych raportów wynika wprost, że najczęstszą przyczyną wypadków są brawura i przecenianie swoich umiejętności, w tym niedostosowanie prędkości do warunków panujących na drogach oraz nieprzestrzeganie ograniczeń prędkości. Według badań przeprowadzonych przez Instytut Transportu Samochodowego, niemal 60 proc. zmotoryzowanych w Polsce przekracza dopuszczalne w tym zakresie limity.
Nie wiadomo, jaką procentowo grupę wśród osób z ciężką nogą stanowią kierowcy aut służbowych, ale powszechne przekonanie, że mknący lewym pasem biały samochód należy z pewnością do przedstawiciela handlowego, nie wzięło się znikąd. Wysokie prędkości, dynamiczna (czasem aż do przesady) jazda, intensywne zmiany biegów i gwałtowne hamowania potrafią znacznie skrócić żywotność podzespołów pojazdu, przez co właściciel floty zmuszony jest o ponoszenia wyższych kosztów z tytułu utrzymania parku pojazdów. Nie mówiąc już o kosztach związanych z uszkodzeniami samochodów w wyniku kolizji i wypadków, które na krótszy lub dłuższy czas wyłączają auta z pracy.
Skutecznym narzędziem nadzorowania stylu jazdy kierowców są właśnie systemy monitoringu. – Jedna z funkcji udostępnionych przez Gannet Guard Systems w ramach aplikacji Eurofleet pozwala na raportowanie przekroczeń prędkości na podstawie danych telematycznych zbieranych w trakcie wykorzystania auta. Może to być podstawą do stworzenia systemu motywacyjnego dla kierowców bazującego na grywalizacji, poprzedzonego np. kursem ecodrivingu – podsumowuje Radosław Stryjski.
Floty pojazdów dostawczych odgrywają istotną rolę w gospodarce byłych krajów Wspólnoty Niepodległych Państw, Rosji i Europy Wschodniej, przez część których przebiegają najważniejsze paneuropejskie korytarze transportowe. Na przykład pojazdy silnikowe są odpowiedzialne za ok. 70% wszystkich śródlądowych przewozów w Rosji. Co więcej, znaczna część z 14 mln samochodów dostawczych w Europie Wschodniej i byłych krajach WNP jest wykorzystywana przez pracowników mobilnych, m.in. do takich działań jak dystrybucja towarów.
Firma analityczna Berg Insight jest zdania, że na rynku zarządzania flotą w krajach Europy Wschodniej, WNP i Rosji rozpoczął się okres wzrostu, który będzie trwał przez kilka następnych lat. Kluczowymi czynnikami są przy tym: zainteresowanie redukcją wydatków na paliwo, możliwość uniknięcia kłopotów z prawem związanych z rozliczaniem czasu pracy kierowców (na podstawie danych z tachografów) i rozwój systemu ERA-GLONASS (opartego na danych z satelitów i pracy centrów naziemnych, stworzonego w celu zapewnienia bezpieczeństwa na drogach). Liczba aktywnych systemów zarządzania flotą w regionie będzie według raportu Berg Insight rosła rok do roku o 15,7%, z 2,9 mln sztuk na koniec 2013 r. do 5,9 mln w 2018 r., przy czym 2,6 mln przypadnie na Rosję.
Rozwój usług w systemach zarządzania flotą będzie, zdaniem Berg Insight, zbieżny z obserwowanym w Europie Zachodniej, tzn. oprze się m.in. na tzw. chmurach obliczeniowych, w których przetwarzane będą informacje dotyczące pojazdów flotowych i pracowników. Innym kluczowym trendem na rynku europejskim jest montowanie fabrycznych rozwiązań telematycznych w ciężarówkach, przy czym jeśli chodzi o Wschód, to na razie działalność telematyki OEM jest stosunkowo ograniczona.
O komentarz dotyczący przyszłości polskiego rynku systemów zarządzania flotą poprosiliśmy przedstawicieli firm oferujących tego typu rozwiązania.
Dominika Włodarczyk, Gannet Guard System:
„Rynek systemów zarządzania flotą wciąż się rozwija. Dotyczy to nie tylko rosnącej liczby zamówień, ale i coraz nowocześniejszych rozwiązań stosowanych w tym zakresie. Są z jednej strony odpowiedzią na zapotrzebowanie firm i osób zarządzających, a z drugiej wychodzą im naprzeciw, pokazując, jakie możliwości drzemią w systemie i jakie korzyści da się dzięki nim osiągnąć. Wygląda na to, że jeszcze przez wiele lat czeka nas hossa”.
Justyna Czarnecka, Data System Group:
„Funkcja lokalizacji, weryfikacji zużytego paliwa, kontroli kierowcy staje się pomału standardem w każdej większej firmie i w każdym mniejszym przedsiębiorstwie. Dowodem na zapotrzebowanie na tego typu usług jest stale powiększająca się liczba klientów i monitorowanych pojazdów, których w naszej bazie na chwilę obecną znajduje się ponad 10 tysięcy. Wydaje się, że w przyszłości rozwiną się usługi pozwalające zarządcy floty na komunikowanie się z kierowcami – czy to za pomocą prostych komunikatów tekstowych, czy też głosowo. Z punktu widzenia bezpieczeństwa ważne mogą się okazać układy monitorowania zmęczenia kierowców i ostrzegania o spadku ich koncentracji. Będą one zintegrowane z systemem zarządzania flotą, stanowiąc jego kolejny element”.
Mateusz Gniewek, GPS Guardian:
„Na rodzimym rynku jest ponad 200 firm, które oferują rozwiązania monitoringu GPS. Powoli zbliżamy się do «ściany», która spowoduje wyklarowanie liczących się dostawców. Wpłynie to korzystnie na jakość usług, stabilność cenową oraz wizerunek usługodawców telematycznych. Zauważalnym trendem jest to, że coraz więcej dostawców decyduje się na przeniesienie swojej platformy GPS do tzw. chmury. Korzyściami, jakie się z tym wiążą, są m.in.: dostęp z każdego urządzenia wyposażonego w dostęp do internetu, szybsze działanie usługi, automatyczne aktualizacje, brak ingerencji w system operacyjny oraz firmowe systemy zabezpieczeń. Duża dynamika wzrostu systemów M2M będzie wyzwaniem szczególnie dla operatorów, których nadajniki zostaną narażone na duże obciążenie – przewiduje się, że do 2020 r. urządzeń w sieciach GSM będzie ok. 50 mld. Naszym zadaniem, jako dostawców usług M2M, jest zadbanie o optymalizację danych wysyłanych przez urządzenia telemetryczne – powinny być one odpowiednio spakowane oraz wysyłane w interwałach, przy zachowaniu wymaganego przez użytkownika standardu”.
Źródło: www.flota.com.pl
Jak dobrać lokalizator GPS do aut ciężarowych?
Wybór odpowiedniego lokalizatora GPS do ciężarówki nie jest wcale prostym zadaniem – na rynku można znaleźć wiele urządzeń, które różnią się nie tylko ceną, ale także oferowanymi możliwościami. Jak zdecydować się więc na system idealny, który pozwoli nie tylko śledzić lokalizację pojazdów, ale także optymalizować trasy i sprawniej zarządzać procesami logistycznymi? W niniejszym tekście zebraliśmy wszystkie najważniejsze kwestie, na które trzeba zwrócić uwagę dobierając lokalizator GPS do aut ciężarowych.
Do czego przydaje się system monitoringu floty?
Wykorzystywane obecnie przez firmy spedycyjne systemy zarządzania flotą oferują bardzo szerokie możliwości. Podstawową funkcjonalnością takich urządzeń jest oczywiście bieżące lokalizowanie pojazdów – zarówno całych zestawów, jak też samych ciągników lub naczep. Dane dotyczące dokładnej pozycji to nie tylko świetne zabezpieczenie w razie kradzieży, ale także przydatne narzędzie dla fleet managerów lub innych osób zawiadujących taborem. Z pomocą monitoringu GPS można bowiem prześledzić trasy, zweryfikować liczbę postojów i sprawdzić dokładny czas pracy danych kierowców.
Nieco bardziej rozbudowane systemy pozwalają również na monitorowanie parametrów eksploatacyjnych w czasie rzeczywistym. Mowa tutaj zarówno o aktualnym poziomie spalania paliwa, jak i działaniu silnika, tj. jego obrotach i trybie pracy. Połączenie monitoringu GPS z dodatkowymi czujnikami lub komputerem pokładowym daje też możliwość wykrywania różnego rodzaju nadużyć, związanych m.in. z wykorzystywaniem pojazdów do celów prywatnych czy podkradaniem oleju napędowego – wyjaśnia specjalista reprezentujący firmę Gannet, dostawcę monitoringu GPS. Dodatkową zaletą zaawansowanych urządzeń jest opcja ustawiania alertów, które we właściwym czasie przypomną o konieczności przeprowadzenia przeglądu technicznego – dodaje ekspert.
Wszystkie wymienione możliwości systemów monitoringu GPS pomagają w jeszcze wydajniejszym zarządzaniu firmową flotą aut ciężarowych. W praktyce oznacza to nie tylko sprawniejszą realizację powierzonych zadań, ale także realne oszczędności, które mogą wynosić nawet 30%!
Na co zwrócić uwagę przy wyborze lokalizatora do auta ciężarowego i monitoringu floty?
System monitoringu GPS powinien być dopasowany do potrzeb danego przedsiębiorstwa. W przypadku większości firm spedycyjnych sprawdzą się standardowe urządzenia, które pozwalają na stałą kontrolę ekonomicznych wskaźników transportu – chodzi o m.in. liczbę pokonanych kilometrów czy ilość spalonego paliwa. Aby lokalizator był w stanie uzyskać takie informacje, to musi być wyposażony w specjalne moduły elektroniczne (pozwalające na połączenie z komputerem pokładowym) lub dodatkowe czujniki, np. w postaci sond paliwowych.
Jeżeli system zarządzania flotą ma służyć do sprawniejszego rozliczania kierowców z ich czasu pracy oraz sporządzania dokładnych raportów, to lokalizator GPS powinien mieć możliwość łączenia się z tachografem i kartą kierowcy. Warto postawić również na sprzęt, który cechuje się dużą dokładnością – wówczas dane (zarówno pozyskiwane na bieżąco, jak i magazynowane na serwerze usługodawcy) pozwolą na podejmowanie jeszcze trafniejszych decyzji, np. związanych z optymalizacją tras. Margines błędu najbardziej zaawansowanych nadajników GPS wynosi zaledwie 2 metry.
Wybierając idealny lokalizator GPS do ciężarówki, należy zwrócić uwagę nie tylko na samo urządzenie, ale również usługi dodatkowe. Mamy tutaj na myśli sposób dostępu do wszystkich informacji, jakie generuje monitoring GPS. Najwygodniejsze systemy zapewniają możliwość sprawdzania danych o flocie z poziomu przeglądarki internetowej, zewnętrznego programu, a nawet aplikacji mobilnej na smartfona. Większa liczba platform gwarantuje sprawniejszą pracę i wygodniejszy nadzór dla fleet managerów.
Systemy do zadań specjalnych – Gannet monitoring floty
Niektóre branże wymagają zastosowania nieco bardziej nietypowych rozwiązań. Jeżeli flota składa się z samych chłodni, to dobrym pomysłem byłoby zainwestowanie w taki system, który poza pozycją danych pojazdów, umożliwiłby także stałe monitorowanie temperatury, jaka panuje wewnątrz luku towarowego. Dzięki temu osoba kontrolująca tabor mogłaby w porę wykryć jakąkolwiek nieprawidłowość i podjąć odpowiednie kroki zaradcze w celu ocalenia ładunku, który jest wrażliwy na zmiany warunków termicznych.
Bardziej rozbudowane systemy monitoringu floty GPS przydadzą się też w firmach spedycyjnych, które zajmują się przewozem kontenerów. W takim przypadku konieczne będzie nabycie większej liczby nadajników – urządzenia lokalizacyjne posłużą wówczas do ustalania pozycji zarówno samych pojazdów, jak i skrzyń transportowych. Dostęp do dokładnych współrzędnych geograficznych to najlepszy sposób na odzyskanie mienia w razie jego kradzieży.
Warto postawić na sprawdzony monitoring floty.