O kierowcach na co dzień poruszających się autami służbowymi trudno powiedzieć, że mają lekką nogę. Jak poprawiać bezpieczeństwo pracowników i zarazem minimalizować koszty utrzymania floty? Wykorzystując najnowsze narzędzia zdolne monitorować przekroczenia prędkości.
Według policyjnych raportów i zdaniem ekspertów zajmujących się bezpieczeństwem ruchu drogowego, najczęstszą przyczyną wypadków są brawura i przecenianie swoich umiejętności, w tym niedostosowanie prędkości do warunków panujących na drogach oraz nieprzestrzeganie ograniczeń prędkości. Z badań przeprowadzonych przez Instytut Transportu Samochodowego wynika, że niemal 60 proc. zmotoryzowanych w Polsce przekracza dopuszczalne w tym zakresie limity.
Nie wiadomo, jaką procentowo grupę wśród osób z ciężką nogą stanowią kierowcy aut służbowych, ale powszechne przekonanie, że mknący lewym pasem biały samochód należy z pewnością do przedstawiciela handlowego, nie wzięło się znikąd. Wysokie prędkości, dynamiczna (czasem aż do przesady) jazda, intensywne zmiany biegów i gwałtowne hamowania potrafią znacznie skrócić żywotność podzespołów pojazdu, przez co właściciel floty zmuszony jest o ponoszenia wyższych kosztów z tytułu utrzymania parku pojazdów. Nie mówiąc już o kosztach związanych z uszkodzeniami samochodów w wyniku kolizji i wypadków, które na krótszy lub dłuższy czas wyłączają auta z pracy.
Skutecznym narzędziem nadzorowania stylu jazdy kierowców są systemy monitoringu. Najnowsza funkcja udostępniona przez Gannet Guard Systems w ramach aplikacji Eurofleet pozwala na raportowanie przekroczeń prędkości na podstawie danych telematycznych zbieranych w trakcie wykorzystania auta. Aplikacja do śledzenia korzysta z danych mapowych udostępnianych przez Google.
Zalety dla fleet manager „Raportów przekroczenia prędkości”:
- automatyczne wykrywanie przekroczeń limitów prędkości z wykorzystaniem map Google
- brak konieczności definiowania limitów prędkości „na sztywno” – możliwe jest ustawienie marginesu przekroczeń
- możliwość generowania raportów przekroczeń (ogólny i szczegółowy)
- raport ogólny pozwala na porównanie wszystkich kierowców i wychwycenie tych, którzy odstają od reszty
- raport szczegółowy pozwala na pokazanie każdego poszczególnego przekroczenia wybranego kierowcy
- podział przekroczeń na autostrady, teren zabudowany i pozostałe drogi